– فارکس چیست

– چه چیزی معامله می شود

– ارزها به صورت جفتی معامله می شوند

– حجم بازار ونقدینگی

– راههای مختلف معامله در فارکس

فارکس چیست؟

اگر تا به حال به کشور دیگری سفرکرده اید ، معمولا باید غرفه تبادل ارز را در فرودگاه پیدا کنید و سپس پول داخل کیف پولتان را به ارز کشور مقصد تبدیل کنید .

به مقابل پیشخوان می روید و متوجه تابلویی می شوید که نرخ های مختلف تبادل ارز را نمایش می دهد . <<ین ژاپن >>را می بینید و با خود فکر می کنید که <<وای ! یک دلارمن 100 ین ارزش دارد ؟ و ده دلار دارم!پولدار شدم!>>(این شور وهیجان به سرعت از بین می رود زمانی که میخواهید از فروشگاه فرودگاه یک قوطی نوشیدنی گاز دار خریداری کنید و ناگهان ، نیمی از پول تان خرج میشود.)

وقتی این کار را انجام می دهید ،اساسا در بازارفارکس شرکت کرده اید !یک ارز را با ارز دیگری مبادله کرده اید .ویا در اصطلاح فارکس ،با فرض اینکه شما آمریکایی هستید وعازم ژاپن شده اید ،دلار را فروخته و ین خریده اید .

وقتی به وطن بر میگردید ،مقابل غرفه تبادل ارز توقف می کنید تا مقدار ینی که به طور معجزه آسایی باقیمانده (توکیو شهر گرانی است !) را مبادله کنید و متوجه می شوید که نرخ ارز تغییر کرده است .این تغییرات در نرخ تبادل است که به شما اجازه میدهید در بازار ارز درآمد کسب کنید.

بازار ارز که معمولا <<فارکس >> یا <<FX>> نامیده می شود، بزرگترین بازار مالی در جهان است .در مقایسه با حجم ناچیز22.4 میلیارد دلار در روز بازار بورس نیویورک ، بازار ارز با حجم معامله 5تریلیون دلار در روز غول است .فارکس بی نظیر است!

در بزرگترین بازار سهام در جهان ، یعنی بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، حجم معادلات در حدود 22.4 میلیارد دلار است .

هر روز گزارش هایی درباره بازار بورس نیویورک در اخبار شنیده می شود در CNBC در بلومبرگ …در بی بی … حتی ممکن است در سالن ورزش محلی هم درمورد آن شنیده باشید. <<بازار بورس نیویورک امروز فعال است، اه ، اه>>. وقتی مردم در مورد <<بازار>>صحبت میکنند ،معمولا منظورشان بازار سهام است. بنابراین بازار بورس نیویورک بزرگ به نظر می رسد، صدایش بلند است و دوست دارد کلی سر و صدا راه بیندازد.

بازار بورس نیویورک در مقایسه با فارکس ضعیف نظر می رسد! هیچ شانسی ندارد!

نمودار میانگین حجم معاملات روزانه برای بازار فارکس ، بازار فارکس نیویورک ، بازار بورس توکیو و بازار بورس لندن :

بازار ارز بیش از 200 برابر بزرگتر است! عظیم است! اما این تازه اول کار است!

رقم هنگفت 5 تریلیون دلار کل بازار ارز جهانی را پوشش می دهد اما معامله گران خرده فروشی (مانند ما) بازار نقدی را معامله میکنند که حدود 1.49 تریلیون دلار است .بنابرین می بینید که بازار فارکس قطعا بزرگ است، اما نه آنقدر بزرگ که رسانه ها بخواهند باورش کنید.آیا احساس می کنید که از قبل میدانستید دربازار فارکس چه میگذرد ؟ما که تازه شروع کرده ایم!دربخش بعد نشان میدهیم که دقیقا چه چیزی در بازار فارکس معامله می شود.

چه چیزی معامله می شود ؟

پاسخ ساده پول است.

از آنجا که چیزی فیزیکی را خریداری نمی کنید، این نوع دادوستد گیج کننده باشد .خرید ارز را به صورت خرید سهام دریک کشور خاص در نظر بگیرید .مانند خرید سهام یک شرکت ،قیمت ارز بازتاب مستقیم از آن چیزی است که بازار در مورد سلامت فعلی و آینده اقتصاد آن کشور فکر می کند .

وقتی ، مثلا ین ژاپن را خریداری میکنید ،در واقع یک <<سهم >> در اقتصاد ژاپن خریداری کرده اید.پیش بینی میکنید که وضع اقتصاد ژاپن خوب است ، و با گذشت  زمان حتی بهتر هم خواهد شد. وقتی این <<سهام>> را در بازار به فروش می رسانید ،امیدوارم در نهایت سود کنید .

به طور کلی تبادل یک ارز در مقابل ارزهای دیگر ، بازتابی از وضعیت اقتصاد آن کشور در مقایسه با اقتصاد کشورهای دیگر است.زمانی که از این دانشکده پیپسولوژی فارغ التحصیل می شوید، مشتاق شروع کار با ارز ها خواهید بود.

نماد
USD
EUR
JPY
GBP
CHF
CAD
AUD
NZD
کشور
آمریکا
کشورهای عضو منطقه یورو
ژاپن
انگلیس
سوئیس
کانادا
استرالیا
نیوزیلند
ارز
دلار
یورو
ین
پوند
فرانک
دلار
دلار
دلار
اسم مستعار
باک
فیبر
ین
کابل
سوئیسی
لونی
اوسی
کیوی

نماد ارز همیشه سه حرفی است ،که دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام ارز آن کشور میباشد.

برای مثال NZD را در نظر بگیرید: مخفف نیوزیلندNZ وDمخفف دلار است.  

ارزهای موجود در جدول فوق ، ارزهای اصلی یا <<ماژورها>>نامیده میشوند چرا که به طور گسترده داد و ستد می شود.همچنین بهتر است بدانید که <<باک >>تنها اسم مستعار برای USD (دلار آمریکا)نیست. این موارد نیز وجود دارد:

Greenbacks dead, moolah, bread, cheese, scrills, loot, paper, cheddar, benjamins, benjis,bones,presidents

آیا می دانید که در پرو،یکی از نام های مستعار برای دلار آمریکا کوکو است،که نام حیوان خانگی برای خورخه (جورج به زبان اسپانیایی)است که اشاره به تصویر جورج واشنگتن روی اسکناس 1دلاری دارد؟

ارزها به صورت جفتی معامله می شوند

داد و ستد فارکس به معنی خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگری است(پایاپای). ارزها از طریق کارگزار یا دلال به صورت جفتی معامله می شوند، برای مثال،یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) یا پوند انگلیس و ین ژاپن (GBP/JPY). وقتی در بازار فارکس معامله می کنید ، به صورت جفت ارز ها را خرید و فروش می کنید.

تصور کنید که هر جفت ، به طور مداوم در ((تقلا)) با ارز دیگری است که آنسوی طناب قرار دارد.نرخ ارز بر اساس اینکه کدام ارز در حال حاضر قوی تر است ،در نوسان می باشد.

جفت ارزهای اصلی

جفت ارزهای زیر ((اصلی ))محسوب میشوند.یکی از ارزهای تشکیل دهنده ی این جفت ارزها دلار آمریکاست (USD) که بیشترین معامله بر روی آن صورت میگیرد .جفت ارزهای اصلی ،نقدترین جفت ارزها و دارای بیشترین حجم معامله در دنیا هستند.


اصطلاحFX
<<یورو دلار>>
<<دلار ین>>
<<پوند دلار>>
<<دلار سوئیسی>>
<<دلار لونی>>
<<اوسی دلار >>
<<کیوی دلار>>
کشور
منطقه یورو/آمریکا
آمریکا/ژاپن
انگلیس/آمریکا
آمریکا/سوئیس
آمریکا/کانادا
استرالیا/آمریکا
آمریکا/نیوزیلند
جفت
EUR/USD
USD/JPY
GBP/USD
USD/CHF
USD/CAD
AUD/USD
NZD/USD

جفت ارز های غیر اصلی یا جفت ارزهای مینور

جفت ارزهایی که هیچ یک از دو ارز تشکیل دهنده آن دلار آمریکا (USD) نباشد، جفت ارز غیر اصلی یا به طور خلاصه <<کراس>> گفته می شوند . کراس های اصلی موسوم به مینور هم هستند . کراس هایی که بیشترین معامله فعال را دارند ناشی از سه ارز اصلی غیر از USDهستند : GBP , JPY, EUR

کراس های  یورو

اصطلاح FX
<<یورو سوئیسی>>
<<یورو پوند>>
<<یورو لونی>>
<<یورو اوسی>>
<<یورو کیوی>>
کشورها
منطقه یورو/سوئیس
منطقه یورو/ انگلیس
منطقه یورو/کانادا
منطقه یورو/ استرالیا
منطقه یورو/ نیوزیلند
جفت
EUR/CHF
EUR/GBP
EUR/CAD
EUR/AUD
EUR/NZD

کراس های پوند

اصطلاحFX
<<یورو ین>> یا<<یوپی>>
<<پوند ین>> یا<<گوپی>>
<<سوئیسی ین>>
<<لونی ین>>
<<اوسی ین>>
<<کیوی ین>>
کشورها
منطقه یورو/ژاپن
انگلیس /ژاپن
سوئیس/ژاپن
کانادا/ژاپن
استرالیا/ ژاپن
نیوزیلند/ژاپن
جفت
EUR/JPY
GBP/JPY
CHF/JPY
CAD/JPY
AUD/JPY
NZD/JPY

کراس های پوند

اصطلاح FX
<<پوند سوئیسی>>
<<پوند اوسی>>
<<پوند لونی>>
<<پوندکیوی>>
کشورها
انگلیس /سوئیس
انگلیس/استرالیا
انگلیس /کانادا
انگلیس/نیوزیلند
جفت
GBP/CHF
GBP/AUD
GBP/CAD
GBP/NZD

سایر کراس ها

اصطلاحFX
<<اوسی سوئیسی>>
<<اوسی لونی>>
<<اوسی کیوی>>
<<لونی سوئیسی>>
<<کیوی سوئیسی>>
<<کیوی  لونی>>  
کشورها
استرالیا /سوئیس
استرالیا/کانادا
استرالیا/نیوزیلند
سوئیس/کاناد
نیوزیلند/سوئیس
نیوزیلند/کانادا
جفت
AUD/CHF
AUD/CAD
AUD/NZD
CAD/CHF
NZD/CHF
NZD/CAD

جفت های عجیب غریب

جفت های عجیب غریب، شامل یک ارزاصلی به همراه ارز ازیک اقتصاد در حال ظهور،مانند برزیل، مکزیک، و یا مجارستان است.

جدول زیر شامل چند  نمونه از جفت  ارزهای عجیب و غریب است.میخواهید حدس بزنید نماد سایر ارزها مخفف چه چیزهایی اند؟

بسته به نوع کارگزارانتان در فارکس ممکن است جفت هایی عجیب غریب زیر را ببینید پس خوب است آنها را بشناسیم. به خاطر داشته باشید که ابن جفت ها به اندازه <<جفت ارز های اصلی>> یا <<غیر اصلی>> معامله نمی شود. بنایراین هزینه های معاملاتی در ارتباط با خرید و فروش این جفت ها معمولا بیشتر است.

اصطلاح FX


  <<دلارراند>>
<<دلار بات>>
<<دلار پزو>>
<<دلار کرون>>

کشورها
آمریکا/هنگ کنگ
آمریکا/ سنگاپور
آمریکا/آفریقای جنوبی
آمریکا/تایلند
آمریکا/مکزیک
آمریکا /دانمارک
آمریکا/ دانمارک
آمریکا/نروژ

جفت
USD/HKD
USD/SGD
USD/ZAR
USD/THB
USD/MXD
USD/DKK
USD/SEK
USD/NOK

دیدن کامزدهای معاملاتی که دو یا سه برابر بیشتر از EUR/USD یا USD/JPY هستند غیر معمول نیست. بنابراین اگر میخواهید جفت های عجیب و غریب را داد وستد کنید ،این عامل را در تصمیم گیری خود به یاد داشته باشید که بابت انجام معاملات بر روی آنها مجبورید کارمزد بیشتری به کارگزاری پرداخت کنید.

حجم بازار و نقدینگی

بر خلاف سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس نیویورک، بازار فارکس نه محل فیزیکی دارد و نه مرکز اصلی.

بازار فارکس، بازار خارج بورس (OTC) یا <<بین بانکی>> محسوب می شود که کل بازار به طور الکترونیکی، در شبکه ای از بانک ها، به طور مداوم در ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است.

 این بدان معنی است که بازار فارکس در سراسر جهان بدون مرکز اصلی گسترده شده است. آنها می توانند در هر نقطه باشند، حتی در قله کوه فوجی !

بازار خارج بورس فار کس بزرگترین و محبوب ترین بازار مالی در جهان است که در سطح جهان توسط تعداد زیادی از افراد و سازمانها معامله می شود.

 در بازار خارج بورس، شرکت کنندگان بسته به شرایط معامله، جذابیت قیمت و شهرت همتای معامله، تصمیم می گیرند که با چه کسی داد و ستد کنند.
نمودار زیر، ده ارز با بیشترین فعالیت در معامله را نشان می دهد:

دلار بیشترین معامله را دارد که84.9% از تمام معاملات را به خود اختصاص می دهد. یورو در رتبه دوم با ۳۹٫۱ %است. در حالی که ین با.۱۹% در رتبه سوم قرار دارد. همانطور که می بینید، بسیاری از ارزهای اصلی در صدر لیست قرار دارند.

*  از آنجا که دو ارز در هر معامله دخیل اند، مجموع درصد سهم ارزهای منفرد در مجموع200 %است نه 100%.

 نمودار بالا نشان می دهد که دلار آمریکا چقدر در بازار فارکس داد و ستد می شود. دلار آمریکا یکی از دو ارز84.9%از تمام معاملات گزارش شده است.
دلار پادشاه است

احتمالا متوجه شده اید که چقدر دلار آمریکا (USD) در این متن ذکر می شود. اگر USD نیمی از هر جفت ارز اصلی باشد و با توجه به این موضوع که جفت ارزهای اصلی ۷۵ % از تمام معاملات را تشکیل می دهند، پس توجه به دلار آمریکا واجب است. دلار آمریکا پادشاه است!

در واقع، به نقل از صندوق بین المللی پول (DMF) دلار آمریکا تشکیل دهنده تقریبا 62%از ذخایر ارزی رسمی در جهان است.

از آنجا که تقریبا همه سرمایه گذاران، صاحبان کسب و کارها و بانک های مرکزی ، دلار آمریکا را در اختیار دارند، توجه ویژه به آن بسیار مهم است.

دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که دلار آمریکا نقش مهمی در بازار فارکس دارد:

– اقتصاد ایالات متحده، بزرگ ترین اقتصاد در جهان است.

– دلار ارز ذخیره جهان است.

–  ایالات متحده آمریکا بزرگترین و نقدترین بازار مالی در جهان است .

– ایالات متحده دارای نظام سیاسی فوق العاده با ثبات است .

– ایالات متحده ، تنها ابر قدرت نظامی جهان است.

دلار آمریکا، ارز مرجع برای بسیاری از معاملات فرامرزی است. برای مثال، نفت به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود. بنابراین اگر مکزیک می خواهد نفت از عربستان سعودی خریداری کند. بهای آن را تنها می تواند با دلار آمریکا بپردازد. اگر مکزیک دلار نداشته باشد، ابتدا باید پزو خود را به فروش برساند و دلار آمریکا را خریداری کند.

سفته بازی

یکی از نکات مهم در مورد بازار فارکس این است که در حالی که معاملات تجاری و مالی بخشی از حجم معاملات اند اکثر داد و ستد ارزی مبتنی بر حدس و گمان است .

به عبارت دیگر اکثر حجم معاملات مربوط به معامله گرانی است که خرید و فروش را بر اساس نوسانات قیمت روزانه انجام می دهند.

حجم معاملات ایجاد شده توسط سفته بازان، بیش از ۹۰ % تخمین زده می شود!

مقیاس بازار سفتهای فارکس بدین معنی است که نقدینگی – میزان خرید و فروش که در هر زمان معین اتفاق می افتد- بسیار بالا است. این باعث می شود که هر فرد بسیار آسان به خرید و فروش ارز بپردازد .

از دید سرمایه گذار، نقدینگی بسیار مهم است زیرا تعیین می کند که قیمت چقدر راحت می تواند در مدت زمان معین تغییر کند. محیط بازاری مانند فارکس این امکان را فراهم می کند که حجم عظیم معاملات با اثر بسیار کم روی قیمت ها رخ دهد.

 در حالی که بازار فارکس نسبتا بسیار نقد است، “عمق بازار” می تواند بسته به جفت ارز و زمان روز، تغییر کند.

راههای مختلف معامله در فارکس

از آنجا که بازار فارکس یک بازار خاص با ویژگیهای منحصر به فرد است. معامله گران راه های مختلفی برای سرمایه گذاری و با معامله بر روی ارزها دارند. در این میان، محبوب ترین روش ها عبارتند از: بازار نقدی، آتی، اختیار و ETF

بازار نقدی

در بازار نقدی ارز ها فورا با استفاده از قیمت فعلی بازار معامله می شوند. نکته عالی درمورد این بازارسادگی، نقدینگی، کارمزد کم و عملکرد شبانه روزی آن است. شرکت در این بازار بسیار آسان است زیرا می توان با حداقل ۲۵ دلار حساب باز کرد( که پیشنهاد می کنیم این کار را نکنید) – دلیل آن را در درس سرمایه گذاری خواهید آموخت! گذشته از آن، بیشتر کارگزاران معمولا نمودار، اخبار و تحلیلهای مختلف را به صورت رایگان ارائه می کنند.

آتی

قراردادهای آتی، به قراردادهای موکول به آینده برای خرید یا فروش دارایی خاصی با قیمت مشخص گفته می شود (به همین دلیل به آنها آتی گفته می شود). قراردادهای آتی فارکس توسط بورس کالای شیکاگو (CME) در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد. از آنجا که قراردادهای آتی استانداردند و از طریق بورس متمرکز داد و ستد می شوند، بسیار شفاف و تحت نظارت است. این بدان معنی است که اطلاعات قیمت و معامله به راحتی در دسترس است.

اختیار

<<اختیار>>، ابزار مالی است که حق با اختیار برای خرید یا فروش دارایی با قیمت مشخص در تاریخ انقضا را به خریدار می دهد اما برای خریدار آن تعهد ایجاد نمی کند. اگر معامله گر قرارداد اختیار را به فروش برسانده، آنگاه موظف به خرید یا فروش دارایی با قیمت خاص در تاریخ انقضا است.

 درست مانند آتی، اختیار نیز در بورس معامله می شود. مانند بورس شیکاگو بورس بین المللی اوراق بهادار با بورس سهام فيلادلفيا با این حال، نقطه ضعف در معامله اختيار در بازار فارکس این است که ساعته بازار برای قراردادهای اختیار محدود است و نقدینگی تقریبا به اندازه بازار آنی نیست.

قراردادهای ETF

 ETF ها جوان ترین اعضای بازار فارکس اند.

 ETF می تواند شامل مجموعه ای از سهام، همراه با برخی ارزها باشد که به معامله گر اجازه می دهد تا تنوع معاملات را با دارایی های مختلف افزایش دهد. این ها توسط موسسات مالی ایجاد می شوند و می توانند مانند سهام، از طریق بورس معامله شوند. مانند اختيارهای فارکس محدودیت در معامله ETF ها این است که این بازار ۲۴ ساعت باز نیست. همچنین از آنجایی که ETF ها شامل سهامند. مشمول کمیسیون معاملات و سایر هزینه های معامله نیز می شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *