معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتالی

اگر شما هم بتازگی با دنیای ارزهای دیجیتال، بیتکوین و سایر رمزارزها آشنا شده‌اید، حتماً با اصطلاحاتی همچون کیف پول دیجیتال ، والت دیجیتال ، کیف پول ارز دیجیتال ، کیف پول بیت کوین ، کیف پول بلاک چین ، کیف پول سخت افزاری و … برخورد داشته‌اید.

در این مقاله می‌کوشیم تا شما را با کیف پول بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. پس برای انتخاب بهترین و مناسب ترین کیف پول تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


کیف پول دیجیتال یا والت چیست؟


کیف پول دیجیتال یا بهتر بگوییم کیف پول ارزدیجیتال به کیف پولی اطلاق میشود که برای نگهداری رمزارزها میتوان از آن استفاده کرد. کیف پول های ارز دیجیتال انواع و‎ اقسام مختلفی دارد که بنابر نیاز کاربر میتوان از نمونه‌های مختلف آن بهره برد.

در ساده‌ترین تعریف از کیف پول ارز دیجیتال این چنین میتوان گفت که از آنجاکه ارزهای دیجیتال از مجموعه‌ای از کدهای کامپیوتری و ساختاری دیجیتالی تشکیل شده‌است لذا برای ذخیره، بکارگیری و انجام تراکنش‌ها توسط این رمزارزها می‎بایست از ابزاری استفاده کرد که کاربر در گام نخست به راحتی بتواند از دارایی دیجیتال خود حفاظت نموده و همچنین از رمزارزهای موجود در این کیف پول دیجیتال همچون پول نقد برای خرید کالا و خدمات بهرهمند شود.

پس برای این منظور کیف پول های دیجیتالی جهت نگهداری این کدهای کامپیوتری و سهولت در بکارگیری آنها در زندگی روزمره طراحی شده‎است.

هر کیف پول ارز دیجیتال ، دارای یک کلید خصوصی (Private Key) و یک کلید عمومی (Public Key) منحصربه‌فرد هست. کلید خصوصی معادل رمزعبور و کلید عمومی به مشابه شماره حساب یا آدرس کیف‌پول شما تلقی میشود.

شما به‌عنوان صاحب کیف‌پول، مجاز خواهید بود آدرس عمومی کیف‌پولتان را در اختیار اشخاصی که قصد واریز ارز دیجیتال به حساب شما را دارند، قرار دهید. اما کلید خصوصی کیف‌پول شما کاملاً محرمانه است.

کلید خصوصی نباید در اختیار کسی قرار بگیرد. دسترسی به کلید خصوصی به‌معنای دسترسی کامل به موجودی حساب شما است و درصورت فاش شدن این کلید، احتمال سرقت دارایی شما بسیار زیاد میباشد.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

دسته بندی کیف پول های ارز دیجیتال


بصورت کلی کیف پول بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دو نوع سرد و گرم تقسیم میشوند.

 کیف پول گرم (Hot Wallet): این اصطلاح به کیف پول هایی اطلاق میشود که همواره به بستر اینترنت وصل میباشند. این شیوه ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، دسترسی به دارایی‌های شما را از هر نقطه‌ای از گوشه و کنار دنیا امکان‌پذیر میسازد. اما درعوض احتمال سرقت دارایی دیجیتال شما توسط هکرها نیز افزایش میابد.

 کیف پول سرد (Cold Wallet): کیف پول سرد به کیف پولی گفته میشود که بصورت مستقیم به اینترنت متصل نیست و تنها جهت جابجایی دارایی دیجتال لازم است به اینترنت متصل شوید. کیف ‎پول‎ سرد انواع مختلفی دارد. کیف پول کاغذی و کیف پول سخت افزاری از این نوع به شمار میروند. امنیت در این کیف پول ها بسیار بالاست و سازوکار انجام تراکنش در این بستر نسبت به کیف پول های گرم دشوارتر میباشد.

فارغ از دسته بندی فوق، نوع دیگری از طبقه‌بندی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد که این کیف‌پول‌ها را در ۵ دسته مختلف معرفی میشود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال


۱. کیف پولهای تحت وب


یکی از انواع کیف‌ پول  ، کیف پول تحت وب است. برای استفاده از این نوع کیف‌پول کافی است در وبسایت مورد نظر ثبت نام نموده و کیف پول مدنظر خود را بسازید.

از آنجایی که این نوع از کیف پول ها نیز در دسته‌ی کیف پول های گرم قرار دارند، در نظر داشته باشید که دارایی شما همیشه در معرض خطر سرقت قرار دارد. نگهداری مبالغ بالا در این کیف پو‎ل های آنلاین اصلاً و ابداً کار عاقلانه‌ای نیست.

وبسایت های مختلفی وجود دارد که برای نگهداری دارایی دیجیتال شما خدمات آنلاین ارائه میدهد. اما این مورد را در نظر داشته باشید که به دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران بعضی از این وبسایت‌ها از ارائه خدمات به هموطنان ایرانی ممانعت میکنند. معروفترین کیف پول های تحت وب عبارتند از:

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

 کیف پول بلاکچین:

کیف پول بلاکچین (BLOCKCHAIN) از اوائل سال ۲۰۱۸ ایرانیان را در لیست کشورهای غیرمجاز خود قرارداده و ساخت کیف پول در این وبسایت با مشکلات مختلفی برای ایرانیان همراه است. بااین‌حال این کیف پول یکی از معروفترین و معتبرترین کیف پول های تحت وب دنیاست که از رمزارزهای بیت کوین، بیتکوین کش و اتریوم را پشتیبانی میکند.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

 کیف پول کوین پیمنت:

کوین پیمنت یکی از قدیمی ترین و در عین حال از محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب موجود در دنیا است که تقریباً از تمام رمزارزهای معتبر بازار پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ایران را در لیست کشورهای تحریم شده قرار داده است.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

 کیف پول مای اتر والت:

یکی دیگر از محبوب‌ترین کیف‌پول‌ نگهداری رمزارزها مای اتر والت (MEW) نام دارد. در‌حقیقت، مای اتر والت یک رابط کاربری است که از طریق آن می‌توان یک کیف‌پول را بر روی شبکه بلاکچین اتریوم ایجاد کرد.

این رابط کاربری به دارندگان توکن‌های  اتریوم امکان ذخیره‌سازی، مدیریت و ارسال این توکن‌ها را می‌دهد. مای اتر والت در واقع به‌شما این امکان را می‌دهد که کیف‌پول خود را ایجاد کرده و هر جایی که تمایل دارید آن را ذخیره و از آن محافظت نمایید و در مواقع نیاز با استفاده از بلاکچین تراکنش‌های خود را کامل کنید.

کیف پول های تحت وب مختلف دیگری نیز وجو دارد که به هر حال ما استفاده از هیچکدام از آنها را برای نگهداری دارایی ‎های دیجیتالتان به شما توصیه نمیکنیم.


۲. کیف پول موبایلی


بسیاری از کارهایی که پیش از این تنها توسط کامپیوتر انجام میشده، امروزه به راحتی در گوشی‌ها و تبلت‌ها قابل انجام است. کیف‌پول هایی که روی تلفن‌ همراه شما نصب میشوند نسبت به سایر کیف پول ها از نظر راحتی و سهولت در بکارگیری بسیار کاربر پسند بوده و می‌توان در هر مکانی ازجمله فروشگاه‌ها، از آنها استفاده نمود.

دسترسی آسان و مدیریت رمزارزها درکنار سهولت در ارسال و دریافت رمزارزها با استفاده از QR کدها را میتوان برترین مزایای کیف پول های موبایلی دانست.

از دست دادن رمزارزها درصورت سرقت، خرابی و از دست دادن گوشی، درکنار خطر حمل دائمی سرمایه را میتوان به‌عنوان معایب استفاده از کیف پول های موبایلی قلمداد کرد.

این دسته از کیف پول ها به هیچ عنوان جزو امن ترین کیف پول های رمزارزی به‌شمار نمی‌آیند. اما به دلیل اینکه اکثر آنها کلیدهای خصوصی شما را تنها بر روی گوشی تلفن همراه شما و آن هم به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره میکنند، از میزان امنیت بسیار بالاتری نسبت به کیف پول های تحت وب برخوردار میباشند.

برخی از وبسایت‌های معتبر حوزه رمزارزهای ارائه‌دهنده کیف پول تحت وب، اپلیکیشن هایی را نیز برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها میتوانید به کیف پول تحت وب خود دسترسی پیدا نموده و به ارسال و دریافت رمزارز بپردازید.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این اپ‌ها به هیچ‌وجه به‌عنوان یک کیف پول موبایلی واقعی دسته‌بندی نمیشوند. چراکه کلید‎های خصوصی شما به جای این که بر روی گوشی شما ذخیره شوند، همچنان در وب ذخیره میشوند.

اپلیکیشن موبایل این سایت‌ها در واقع تنها ارتباط گوشی شما با سرورهای آنلاین را بر قرار میکند. به‌عنوان مثال اپلیکیشن موبایل وبسایت BLOCKCHAIN یک کیف پول موبایلی واقعی به حساب نمی‌آید اما بالاخره این کیف پول هم توسط گوشی همراه شما قابل استفاده است.

کیف پول های موبایلی نیز از دسته کیف پول های گرم به‌شمار میروند.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

۳. کیف پول دسکتاپ


یکی دیگر از انواع کیف پول بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال، کیف پول نرم افزاری یا کیف پول دسکتاپ است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از مدام از لپتاپ یا کامپیوتر شخصی خود استفاده میکنید، کیف پول دسکتاپ گزینه مناسبی برای ذخیره دارایی دیجیتال شما خواهد بود. این نوع از کیف پول ها همانند یک نرم‌افزار کامپیوتری دانلود و بر روی سیستم شما نصب خواهد شد.

این کیف پول ها از بسیاری از کیف پول های تحت وب و کیف پول های موبایلی ایمن تر میباشند، زیرا کلید خصوصی شما بر روی هارد درایو کامپیوتر خودتان ذخیره و نگهداری میشود و این کلید در اختیار هیچ شخص واسط یا سرور دیگری قرار نمیگیرد.

البته ویروسی شدن سیستم و یا هک شدن کامپیوتر شما خطراتی است که میتواند امنیت دارایی دیجیتال شما را تا اندازه‌ای تهدید کند. اما با این وجود این کیف پول گزینه‌ی مناسبی برای نگهداری مقادیر کم رمزارزها به شمار میرود.

انواع مختلفی از والت های دسکتاپ وجود دارد. برخی از آنها روی امنیت، برخی دیگر روی ناشناس بودن و… تمرکز نموده‌اند. معروفترین کیف پول های دسکتاپ عبارتند از:

http://www.xblockchain.me/wp-content/uploads/2019/07/jaxx-900.png

 کیف پول جکس:

جکس لیبریتی (Jaxx) یک کیف پول مولتی کارنسی است که در‌حال حاضر در حدود ۷۰ رمزارز مختلف را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول به خاطر رابط کاربری ساده، امنیت بالا، طراحی عالی، سهولت در سویچ کردن بین رمزارزهای موجود و بسیاری از موارد دیگر شناخته شده است.

http://www.xblockchain.me/wp-content/uploads/2019/07/Exodus.png

 کیف پول اکسدوس:

کیف پول های نرم افزاری بهترین گزینه برای کاربرانی هستند که به استفاده روزانه و کوتاه مدت از رمزارزهای خود علاقمندند. کیف پول اکسدوس (Exodus) یکی از بهترین کیف پول های نرم افزاری است، که علاوه بر داشتن رابط کاربری زیبا، از تعدادی زیادی رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند.

http://www.xblockchain.me/wp-content/uploads/2019/07/guarda-wallet-logo-png-e1564817681456.png

 کیف پول گاردا:

از جمله کیف پول هایی که به جهت ویژگی خاص آن یعنی در اختیار قراردادن کلید خصوصی به کاربر، اخیراً مورد توجه و استقبال علاقمندان حوزه رمزارزها  قرار گرفته است، کیف پول گاردا (GUarda) می‌باشد. درحال حاضر کیف پول گاردا بیش از ۵۰ رمزارز مختلف را به همراه توکن‌های ERC-20 شبکه اتریوم پشتیبانی میکند.

این کیف پول دارای نسخه دسکتاپ، وب، موبایل و افزونه گوگل کروم نیز می‌باشد.

۴. کیف پول سخت افزاری


یک کیف پول سخت افزاری بهترین و امن‌ترین گونه از انواع کیف پول ارزهای دیجیتال به شمار میرود که کلید خصوصی شما را در یک دستگاه سخت‌ افزاری همانند یک فلش مموری نگهداری می‌کند. کیف پول سخت افزاری جزو کیف پول های سرد طبقه‌بندی میشود و تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر سرقت دارایی‎های دیجیتال از این کیف پول ها ارائه نشده است.

علاوه بر این، کیف پول سخت افزاری در برابر ویروس‌های کامپیوتری مصون بوده و موجودی درون آن نمیتواند از طریق سرقت کلید خصوصی ربوده شود. استفاده از این کیف پول ها برخلاف سایر کیف پول های معرفی شده رایگان نمی‌باشند و برای تهیه این دستگاه‌ها می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت کنید.

کیف‏ پول های سخت افزاری ترکیبی بهینه از ایمنی و سادگی را به کاربر ارائه میدهند. تنها محدودیت آنها این است که شما برای ارسال رمزارزهای خود، همیشه باید این کیف پول ها را به همراه داشته باشید. برخی از معروفترین و ایمن‌ترین انواع کیف پول سخت افزاری عبارتند از:

http://www.xblockchain.me/wp-content/uploads/2019/07/logo-e1564831940330.png

 کیف پول لجرنانو:

از آنجا‌که ارزش بیت‌کوین و دیگر رمزارزها روز‌به‌روز در‌حال افزابش است، تقاضا برای داشتن کیف پول های سخت افزاری نیز رشد چشمگیری داشته است. کیف پول محبوب لجرنانو (Ledger Nano) یکی از مشهورترین دستگاه‌های فیزیکی ذخیره سازی ارزهای دیجیتال به شمار میرود.

 کیف پول ترزور:

کیف پول ترزور (TREZOR) یکی از مشهورترین ابزارهای ذخیر سرد رمزارزها در دنیا به شمار میرود. ترزور در آگوست سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و بدون اینکه آسانی کاربرد را فدای امنیت کرده باشد، ایمنی بسیار زیادی را فراهم کرده است.

 کیف پول کیپ کی:

کیف پول سخت افزاری کیپ کی (Keepkey) هیچ چیز اضافی بصورت ملحقات با خودش ندارد، در واقع مستقیماً و بلافاصله پس از خروج از جعبه کار میکند و به اندازه کافی برای پیشبرد بسیاری از مواردی که ممکن است در طول استفاده از آن به آن وارد شود، قوی و کابردی میباشد.

http://www.xblockchain.me/wp-content/uploads/2019/07/CWS_Horizontal.png

 کیف پول کول والت:

درحالیکه تمام کیف پول هایی که در اینجا از آنها نام برده‌ایم، به اندازه کافی کوچک و مناسب جهت ‌حمل هستند، اما تنها کول والت (Coolwallet) به اندازه کافی کوچک است که حتی میتواند در کیف پول جیبی و در کنار کارت‌های اعتباری شما قرار گیرد.

شگفتی مهندسی، طراحی ظریف و کاغذ الکترونیکی آن، شما را قادر میسازد تا بالانس حساب خود را بررسی کرده و رمزارزهای خود را به راحتی ارسال و یا دریافت کنید. این دستگاه از طریق بلوتوث به برنامه تلفن همراه متصل میشود و نیاز به یک دسکتاپ را کاملاً از بین میبرد.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

۵. کیف پول کاغذی


یک کیف پول کاغذی صرفاً یک برگه کاغذ است که کلید عمومی و کلید خصوصی کیف پول شما بر روی آن نقش بسته است. این کیف پول همانند پول نقد، تا زمانی که در اختیار شما قرار داشته و آسیب ندیده‌ باشد کاملاً امن است. کیف پول های کاغذی نیز نوعی کیف پول سرد (آفلاین) به شمار میروند.

کلیدهای عمومی و خصوصی این برگه کاغذ معمولاً به شکل یک کد QR نیز ترسیم میشود تا بتوان به سرعت از طریق اسکنرها آنرا اسکن کرد و موجودی را به یک کیف پول نرم‌افزاری انتقال داده و تراکنش را انجام داد.

مزیت اصلی کیف پول های کاغذی، عدم ذخیره‌سازی کلیدها در فضای دیجیتال و آنلاین است. به این ترتیب خطر هک شدن و به سرقت رفتن کلید خصوصی از طریق بدافزارها، و هرگونه دزدی از طریق فضای دیجیتال تقریباً برابر صفر است. با این وجود، برای ساخت کیف پول کاغذی باید اقداماتی امنیتی را رعایت کنید.

به یاد داشته باشید که شما درحال چاپ کلید خصوصی بیت‌کوین روی یک کاغذ هستید و هرکس این کاغذ را داشته باشد میتواند همه موجودی آنرا خالی کند. بنابراین درصورت از بین رفتن، گم شدن یا دزدیده شدن آن تکه کاغذ، همه موجودی دیجیتالی که ذخیره کرده‌اید از بین خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت.

کیف پول دیجیتال / معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتال

کلام آخر


کیف پول بیت کوین یا سایر رمزارزهای شما مهمترین بخش حضور شما در حوزه رمزارزها است. دیگر بانکی در کار نیست که به صورت شبانه‌روزی از دارایی شما حفظ و حراست نماید. همه چیز بر عهده خود شما قرار دارد و میزان امنیت دارایی شما کاملاً به انتخاب و عملکرد خودتان وابسته است.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا انواع و اقسام کیف پول های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. اما انتخاب با خود شماست. اما یقیناً در میان کیف پول های معرفی شده، کیف پول های سخت افزاری مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین گزینه برای شما خواهند بود.

1 thought on “معرفی کامل انواع کیف پول بیت کوین و ارز دیجیتالی

  1. What i don’t understood is in fact how you’re no longer really a lot more smartly-liked than you might be now.
    You are very intelligent. You already know therefore considerably on the subject
    of this matter, made me for my part believe it from a lot
    of numerous angles. Its like women and men are
    Your individual stuffs excellent. Always handle it up!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *